صرافی ارز دیجیتال چیست؟

50 دقیقه زمان مطالعه
صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Exchange) بستری است که در آن اشخاص می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله و به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل کنند. صرافی می‌تواند یک سایت باشد یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب می‌شود یا هر دو.

عناوین مقاله

با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید در قبال پول ملی یا ارز دیجیتال دیگر، ارز دیجیتال خریداری کنید یا ارز دیجیتال خود را در قبال پول ملی (مانند ریال) یا یک ارز دیجیتال دیگر به فروش برسانید.

 

قیمت ارزهای دیجیتال بر اساس همین عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارز دیجیتال تعیین می‌شود.

برای ثبت‌نام یا انجام معامله، نیاز به حضور فیزیکی در محل دفتر صرافی ارز دیجیتال وجود ندارد و تنها کافی است از طریق سایت یا اپلیکیشن موبایل اقدام شود، چراکه وقتی با دارایی‌هایی از جنس دیجیتال سروکار داریم، نیاز به مراجعه حضوری از بین می‌رود.

صرافی های انلاین ارز دیجیتال به چه منظور استفاده می شوند؟

همانطور که گفته شد از آنجایی که بازار ارز دیجیتال به صورت آنلاین فعالیت کرده و دارای مکان فیزیکی مشخصی نیست، در نتیجه برای انجام معاملات در آن و برقراری ارتباط بین طرفین معامله در این بازار نیازمند واسطه هایی هستیم که این واسطه ها همان صرافی های ارز دیجیتال می باشند .

در واقع صرافی های ارز دیجیتال که اصطلاحا به آن ها اکسچنج نیز گفته می شود سایت ها و پلتفرم های آنلاینی هستند که مانند یک پل ارتباطی در بازار دیجیتال به منظور انجام معاملات مختلف در این بازار عمل می کنند . این صرافی ها برای انجام این کار از دو روش استفاده می کنند که به ترتیب عبارتند از  :

در حالت اول به عنوان واسطه در بین طرفین معامله عمل کرده و تنها به برقراری ارتباط بین این دو شخص کمک می کنند و در ازای این کار مبلغی را به عنوان دستمزد یا حق کمیسیون دریافت می کنند. لازم به ذکر است که مقدار کمیسیون معاملات با توجه به اکسچنج انتخابی برای افراد متفاوت می باشد .

اما در حالت دوم این صرافی ها به عنوان طرف دوم معاملات نقش آفرینی کرده و مستقیما به خرید یا فروش انواع ارز دیجیتال مانند بیت کوین ، اتریوم و … با دیگر افراد فعال در بازار ارز دیجیتال می پردازند و از این راه به کسب سود می پردازند .

سایت صرافی

تمامی افرادی که قصد فعالیت در بازار دیجیتال را دارند ملزم به استفاده از این صرافی ها و ثبت نام در آن ها هستند. اما صرافی های مختلف با توجه به دلایل متفاوت مانند داخلی یا خارجی بودن ، میزان خدمات ارائه شده توسط آن ها ، نوع ارز هایی که پوشش می دهند و … شرایط متفاوتی برای ثبت نام دارند که سرمایه گذراران برای ثبت نام در هر یک از آن ها موظف به رعایت کردن تمامی این شرایط می باشند .

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال

در سال ۲۰۰۴، سه کسب و کار مبادله ارز دیجیتال (صرافی ارز دیجیتال) مستقر در استرالیا پس از تحقیق توسط کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا (ASIC) داوطلبانه تعطیل شدند. کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا در صورتی فعالیت این کسب و کارها را مجاز تلقی می‌کرد که مجوز خدمات مالی استرالیا را اخذ کرده باشند اما این صرافی های ارز دیجیتال، فاقد آن مجوز بودند.

در سال ۲۰۰۶ در آمریکا صرافی ارز دیجیتال تازه تأسیس توسط سرویس امنیت ایالت متحده پلمپ شد. این صرافی دیجیتال توسط دو نفر تابعه روسی و لهستانی تأسیس شده بود. متصدیان بازرگانی آرتور بودوفسکی و ولادیمیر کتس “به اتهام فعالیت غیرقانونی مبادله ارز دیجیتال و تجارت انتقال پول” از آپارتمان های خود متهم شدند و بیش از 30 میلیون دلار به حساب های ارز دیجیتال منتقل کردند.

بودوفسکی و کتس در سال ۲۰۰۷ به پنج سال زندان به جرم مشارکت در انتقال پول بدون مجوز، نقض جرم و جنایت از قانون بانکداری دولتی محکوم شدند و درنهایت مجازات پنج سال مشروط را دریافت کردند.

در سال‌های اولیه به دلیل ناشناخته بودن این پلتفرم‌ها یا انجام فعالیت‌های غیرقانونی، این صرافی‌ها رونق چندانی نداشتند یا فعالیت آن‌ها از طریق قانون متوقف می‌شد. اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و این صرافی‌ها در بیشتر کشورهای جهان مورد پذیرش هستند و روزانه میلیون‌ها نفر از این طریق تبادل ارز دیجیتال دارند.

قانون گذاری برای صرافی ارز دیجیتال

از سال ۲۰۱۶، چندین صرافی ارز دیجیتال در اتحادیه اروپا تحت دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا و دستورالعمل پول الکترونیکی اتحادیه اروپا مجوز دریافت کردند. البته باید اشاره کرد که کفایت چنین مجوزهایی برای فعالیت صرافی ارز دیجیتال از نظر قضایی آزمایش نشده است. شورای اروپا و پارلمان اروپا اعلام کردند که مقرراتی را وضع می‌کنند تا قوانین سختگیرانه‌تری را برای سیستم عامل های مبادله وضع کنند.

در سال ۲۰۱۸، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اظهار داشت که اگر یک سیستم عامل تجارت دارایی‌های دیجیتال را که دارای اوراق بهادار هستند و به عنوان مبادله فعالیت می‌کند، (همانطور که در قوانین اوراق بهادار فدرال تعریف شده است) باید این سیستم عامل به عنوان یک کشور ملی در SEC ثبت نام کند. کمیسیون معاملات آتی کالاها اکنون امکان معامله مشتقات ارزهای دیجیتال (بازار فیوچرز) را به صورت عمومی فراهم کرده است.

در میان کشورهای آسیایی، ژاپن بسیار فعال به‌نظر می‌رسد و مقررات نیاز به مجوز ویژه از سازمان خدمات مالی برای کار با ارز دیجیتال را الزامی می‌کند. برخی معتقد هستند که چین و کره همچنان مقاومت می‌کنند و احساس خوبی نسبت به ارز دیجیتال ندارند. چین، ماینرهای بیت کوین را غیر مجاز اعلام کرده است و حساب‌های بانکی را مسدود می‌کند. جالب است بدانید در حالی که استرالیا هنوز مقررات قطعی خود در مورد ارز دیجیتال را اعلام نکرده است اما از شهروندان خود می‌خواهد تا دارایی‌های دیجیتالی خود را برای مالیات سود سرمایه‌ها افشا کنند.

انواع صرافی ارز دیجیتال

مانند هر چیز دیگری، طبقه‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال هم نسبی است و با توجه به ویژگی‌های هر صرافی می‌توان آنها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد، اما از دیدگاه کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال دو نوع هستند:

  • صرافی ارز دیجیتال متمرکز
  • صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

با این حال، برای اینکه کمی عمیق‌تر صرافی‌ها را بررسی کنیم، ما این طبقه‌بندی را جزئی‌تر کرده و سه‌ نوع دیگر هم به این دو نوع اضافه کرده‌ایم.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی غیر متمرکز

پشت یک صرافی متمرکز یک شرکت واسط وجود دارد که به دارایی‌های کاربران دسترسی خواهد داشت.

صرافی متمرکز همان‌‌طور که از اسمش پیداست، توسط یک نهاد یا شرکت خاص اداره می‌شود و کنترل کامل صرافی و همچنین دارایی‌های داخل صرافی در دست چند شخص یا نهاد است.

در زمان نگارش این مطلب، بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال ازجمله صرافی بایننس، کوین بیس، کراکن، هوبی (Houbi)، بیتفینکس (Bitfinex) و … از نوع متمرکز هستند و طبق داده‌های کوین مارکت کپ، در زمان نوشتن این بخش از مقاله، بیش از ۹۰٪ از حجم معاملات ارزهای دیجیتال در اختیار صرافی‌های متمرکز قرار دارد.

در این صرافی‌ها کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال افراد در دست صرافی است. در حقیقت دارایی‌ها در کیف پول صرافی‌ها نگهداری می‌شود و فقط عدد موجودی در حساب کاربران صرافی لحاظ می‌شود.

یکی از بزرگترین ضعف‌هایی که می‌توان به صرافی‌های متمرکز نسبت داد، همین متمرکزبودن است که به‌عقیده فعالان این حوزه، برخلاف ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است. این نقطه‌ ضعف، به‌خصوص در میان کاربران ایرانی که به‌دلیل تحریم‌ها همیشه در خطر مسدودشدن حساب قرار دارند بیشتر به چشم می‌آید.

مزایای صرافی متمرکز

  • استفاده آسان
  • نقدینگی

معایب صرافی متمرکز

  • کنترل وجوه توسط صرافی
  • نیاز به ارائه مدارک شخصی (برای برخی از ویژگی ها)
  • امکان خرابی سایت یا تلاش برای هک کردن
  • ناشناس نبودن

مزایا-و-معایب-صرافی-ارز-دیجیتال-متمرکز

صرافی غیرمتمرکز

صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز

 

پشت یک صرافی غیرمتمرکز یک یا چند قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک چین وجود دارد که به دارایی‌های کاربران دسترسی خواهد داشت.

صرافی‌های غیرمتمرکز نوع نوینی از صرافی ارز دیجیتال هستند که احتمالاً در سال‌های آینده بخش بزرگی از این بازار را تصاحب خواهند کرد.

مهم‌ترین چیزی که یک صرافی غیرمتمرکز و متمرکز را از یکدیگر متمایز می‌کند نحوه مدیریت و کنترل دارایی‌ها است. در یک صرافی غیرمتمرکز اداره‌کنندگان صرافی هیچ کنترلی بر دارایی افراد ندارند.

در این صرافی‌های ارز دیجیتال با کمک بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل‌های غیرمتمرکز، تبدیل دارایی‌ها به‌صورت مستقیم از طریق کیف پول شخصی هر فرد انجام می‌شود؛ یعنی فرد وارد سایت صرافی‌ می‌شود، کیف پول خود را به صرافی متصل می‌کند و مستقیم از داخل کیف پول خود ارز را به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کند (و تبدیل یا جابجایی صورت میگیرد) تا معامله انجام شود و سپس از همان قرارداد هوشمند ارز جدید خود را دریافت می‌کند.

در زمان نگارش این مطلب یونی سواپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بازار است.

اگرچه این صرافی‌ها مزیت مهمی نسبت به نوع متمرکز دارند، به‌دلیل چالش‌های فنی و ساختاری هنوز نمی‌توانند آن‌طور که باید جایگزینی برای صرافی‌های متمرکز باشند.

از آنجا که صرافی‌های غیرمتمرکز از زیرساخت‌های مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کنند، میزان مقیاس‌پذیری بلاک چین میزبان تأثیر بسیاری زیادی در عملکرد درست آن خواهد داشت.

به‌عنوان مثال، یونی سواپ از شبکه اتریوم استفاده می‌کند و این موضوع در اوایل ۲۰۲۱ موجب شد کارمزد هر معامله به بالای ۴۰ دلار برسد، چراکه برای تبدیل‌ها باید روی شبکه اتریوم تراکنش انجام شود و شبکه اتریوم در آن مقطع شلوغ بود. همچنین، در حال حاضر اتصال بین بلاک چین‌های متفاوت در صرافی‌های غیرمتمرکز انجام نمی‌شود یا بسیار دشوار است. مثلاً اگر بخواهید بیت کوین معامله کنید یا یک توکن که فقط روی بلاک چین ترون وجود دارد، در یونی سواپ نمی‌توان معامله را انجام داد، چراکه یونی سواپ فقط از شبکه اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند.

مزایا صرافی غیرمتمرکز

  • کنترل وجوه توسط خود کاربر
  • ناشناس ماندن
  • عدم وجود خرابی یا هک شدن سرور مرکزی
  • عدم نیاز به ارائه مدارک شخصی

معایب صرافی غیرمتمرکز

  • استفاده از آن برای افراد، خصوصا مبتدیان ساده نیست
  • داشتن ویژگی های ابتدایی
  • در صورت هک شدن کامپوترتان قادر به انجام هیچ کاری نیستید

مزایا-و-معایب-صرافی-ارز-دیجیتال-غیر-متمرکز

 

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز در چیست؟

علاوه بر صرافی متمرکز، صرافی غیرمتمرکز هم در این حوزه وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد صرافی ارز دیجیتال به صورت متمرکز می باشد و سازمان واسطه ای بر روی آن کنترل دارد و این شرکت هر زمان که به دلایل مسایل احراز هویت یا پول شویی ایرادی در حساب شما پیدا کند و یا کشور شما را تحریم کند می تواند حساب شما را مسدود کند و از این لحاظ نگرانی هایی در دارایی های شما در خطر می باشند. اما صرافی های غیرمتمرکز با این ایده که دارایی های دیجیتال خود غیرمتمرکز می باشند وارد این سیستم شدند.

به عبارت ساده، یک صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال (DEX) با ایجاد یک محیط بدون اعتماد و بسیار هوشمند، واسطه را از بین می برد. در صرافی غیرمتمرکز معاملات از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد تا پول از دست واسطه‌ای عبور نکند. همچنین صرافی غیرمتمرکز کنترلی بر روی سرمایه شما ندارد. این نوع صرافی یک سیستم همتا به همتا است. البته DEX هنوز هم در ابتدای راه است و خیلی محبوب نیست و تعداد حجم معاملات در این صرافی ها کم می باشد. با این حال این نوع صرافی ها در نوع خود بسیار جالب و برای کشورهایی که جز تحریم قرار دارند می تواند فرصت خوبی باشند.

صرافی‌های همتا به همتا

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا

در صرافی‌های همتا به همتا (P2P) دو شخص به‌طور مستقیم با یکدیگر معامله انجام می‌دهند. در حقیقت می‌توان گفت صرافی‌های همتا به همتا مانند سایت و اپلیکیشن «دیوار» عمل می‌کنند.

خریداران و فروشندگان در این پلتفرم‌ها آگهی خرید و فروش درج می‌کنند و خریداران و فروشندگان می‌توانند از بین آگهی‌ها یکی را انتخاب کرده و معامله موردنظر خود را انجام دهند. برای جلوگیری از کلاهبرداری، بیشتر صرافی‌های همتا به همتا امکان قفل‌کردن دارایی تا تأیید مشتری را فراهم کرده‌اند و همچنین فرایندهای حل اختلاف برای معاملات پیش‌بینی شده است. در این صرافی‌ها به معامله‌گران نسبت به تعداد معاملات و عملکردشان امتیاز داده می‌شود و معامله‌گران برتر بالاتر از بقیه نمایش داده می‌شوند.

یکی از مزایای مهم صرافی‌های همتا به همتا، وجود معامله‌گران از کشورهای مختلف و روش‌های پرداخت متنوع است. به‌عنوان مثال، یک فرد ساکن ایران که به خدمات بانکی بین‌المللی، کارت‌های اعتباری (مسترکارت و ویزا) و پی پل دسترسی ندارد، می‌تواند فردی از کشور ایران انتخاب کند تا از طریق تراکنش بانکی معامله انجام دهد یا به‌دنبال فردی باشد که پرفکت مانی یا وب مانی می‌پذیرد.

در زمان نگارش این مقاله، بزرگترین صرافی همتا به همتای بیت کوین لوکال بیتکوینز (Localbitcoins.com) است که البته به‌دلیل تحریم‌ها نام ایران را از فهرست کشورهای تحت پوشش خود حذف کرده است. صرافی بزرگ بایننس هم مدتی است که به‌صورت محدود امکان معاملات همتا به همتا را فراهم کرده است.

تبادل فوری (تبدیل سریع)

صرافی فوری - otc

یک نمونه فرضی از شکل رابط کاربری سیستم‌های تبادل فوری

برخی از برنامه‌های تحت وب (شاید نتوان نام آنها را صرافی گذاشت)، امکان تبدیل فوری ارزهای دیجیتال به یکدیگر را فراهم می‌کنند.

در این پلتفرم‌ها کاربر فقط مشخص می‌کند چه ارزی دارد و قصد دارد آن را به چه ارز دیجیتالی تبدیل کند و بقیه کار را به پلتفرم می‌سپارد.

پلتفرم‌های تبادل فوری مانند چنجلی (Changelly) و شیپ‌شیفت (Shapeshift) برای این کار به صرافی‌های بزرگ جهان متصل هستند و زمانی که کاربر درخواست تبادل ارائه می‌دهد، این سیستم‌ها به‌طور خودکار بهترین قیمت ممکن در صرافی‌ها را پیدا می‌کنند و در داخل صرافی‌ها از طرف کاربر تبادل انجام می‌دهند و در نهایت مقداری کارمزد برای خدمات خود برمی‌دارند.

فراموش نکنید پلتفرم‌های تبادل فوری خارجی هم پیرو قوانین تحریم‌ها هستند و فعالیت کاربران ایرانی در آنها می‌تواند موجب بلوکه‌شدن دارایی شود.

خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با فیات (پول ملی و قانونی کشور)

در حال حاضر اکثر صرافی ها امکان خرید ارز دیجیتال را با کارت های اعتباری نظیر مستر کارت و ویزا فراهم کرده اند و شما با پرداخت دلار آمریکا یا یورو می توانید ارز دیجیتال خریداری کنید. البته باید به این موضوع اشاره کرد میزان قیمت ارز دیجیتال به هنگام خرید با کارت اعتباری تفاوت زیادی با قیمت آن کوین در بازار دارد.

آیا جفت ارز کریپتو(ارز دیجیتال)/ فیات(پول قانونی) در تمام صرافی ها وجود دارد؟

خیر. همه اکسچنج‌ها امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال جفت ارز کریپتو (کریپتو/کریپتو) مانند تبادل بیت کوین با اتریوم را دارند اما تنها تعدادی از آنها امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با فیات (کریپتو/فیات) مانند خرید اتریوم با دلار را فراهم کرده‌اند. اکثر صرافی های برتر این حوزه در حال حاضر از جفت ارزهای کریپتو/فیات پشتیبانی می کنند.

صرافی‌های مشتقه (معامله قراردادهای آتی و اختیار یا همان فیوچرز)

در برخی از صرافی‌ها امکان معامله قراردادهای آتی (Futures) و اختیار (Options) برای ارزهای دیجیتال وجود دارد.

مفهوم معامله قراردادهای آتی و اختیار با معاملات معمولی ارزهای دیجیتال متفاوت است، اما نحوه انجام معاملات بسیار شبیه معاملات معمولی در صرافی‌های متمرکز است ( البته در حال حاضر برخی از صرافی های غیر متمرکز نیز این امکان را اضافه کرده اند)، با این تفاوت که شما می‌توانید از صرافی پول قرض بگیرید (اهرم) و با چندین برابر سرمایه خود (تا ۱۲۵ برابر برای برخی دارایی‌ها و در برخی صرافی‌ها) معامله کنید. به شدت توصیه میکنم که از انجام این کار دوری کنید

در معاملات آتی و اختیار، هر چقدر اهرم بیشتر باشد، ریسک شما افزایش خواهد یافت و در هر اهرم اگر ضرر شما بیش از حد خاصی شود، تمام سرمایه اولیه خود را از دست می‌دهید یا به‌ عبارتی لیکویید می‌شوید.

همچنین در معاملات معمولی فقط می‌توانید از افزایش قیمت‌ها سود ببرید، اما در بازار مشتقه می‌توانید با بازکردن موقعیت فروش (شورت – Short) از کاهش قیمت‌ها هم سود ببرید.

صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، از معاملات مشتقه هم پشتیبانی می‌کند. فعالیت کم‌ریسک در این نوع معاملات نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد و کاربران تازه‌کار ممکن است تمام دارایی خود را در این نوع معاملات از دست بدهند.

جفت ارز چیست؟

در یک صرافی‌ ارز دیجیتال برای نشان‌دادن امکان تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر از مفهومی به‌نام جفت‌ارز استفاده می‌کنند.

یک جفت‌ارز در صرافی به این صورت نمایش داده می‌شود: نماد اختصاری ارز دیجیتال اول / نماد اختصاری ارز دیجیتال دوم

به‌عنوان مثال، نماد اختصاری بیت کوین BTC و نماد اختصاری تتر USDT است. بنابراین جفت‌ارز بیت‌ کوین – تتر را این‌گونه مشاهده می‌کنید: BTC/USDT

مثلاً اگر بخواهید ارز دیجیتال تتر بدهید و بیت کوین دریافت کنید یا بالعکس باید به صفحه جفت‌ارز بیت کوین تتر (BTC/USDT) در صرافی‌ مراجعه کنید.

مفهوم جفت‌ارز می‌تواند در تحلیل تکنیکال بازار هم به شما کمک کند. به‌عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید ارزهای مختلف را با بیت کوین معامله کنید، بنابراین کار منطقی این است که از نمودار بیت کوینی استفاده کنید. مثلاً اگر بخواهید تغییرات قیمت ریپل نسبت به بیت کوین را مشاهده کنید، باید از نمودار جفت‌ارز ریپل – بیت کوین (XRP/BTC) استفاده کنید.

جفت ارز ریپل به بیت کوین

آیا حجم معاملات در صرافی مهم است؟

هرچه حجم معاملات بیشتری در یک صرافی وجود داشته باشد، احتمال نوسانات و دستکاری در بازار کمتر می‌شود.

فرض کنید شخص A می‌خواهد ۱ بیت کوین خریداری کند و قیمت آن در صرافی ۱۰,۰۰۰ دلار است و حجم مبادلات نیز در آن صرافی زیاد است، بنابراین با احتمال زیاد، با فاصله زمانی کمی پس از گذاشتن سفارش خرید ۱ بیت کوین در صرافی، سفارش او ثبت می‌شود و بیت کوین خود را می‌خرد.

اما اگر حجم معاملات در صرافی کم باشد، ممکن است تنها بخشی از سفارش خرید شخص A با قیمت ۱۰,۰۰۰ دلار یا کمتر از آن ثبت شود (برای مثال ۰/۳ بیت کوین) و شخص A مجبور شود مابقی سفارش خود را (۰/۷ بیت کوین) با قیمت بالاتری خریداری کند. هر چه حجم معاملات صرافی ها بیشتر باشد یعنی کاربران بیشتری در آن صرافی حضور دارند و این نشانه ای از اعتماد کاربران به آن صرافی است و معمولا صرافی ها با توجه به حجم معاملاتی که دارند در سایت هایی نظیر کوین مارکت کپ لیست می شوند.

آیا صرافی ارز دیجیتال امن است؟

هیچ صرافی از خطر هک شدن در امان نیست.

در تاریخ ارزهای دیجیتالی هک‌‌های زیادی برای صرافی ها رخ داده است، اما در بسیاری از موارد، صرافی ها ضرر مشتریان را از جیب پرداخت کرده‌اند. هک برای DEXها یا همان صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکز تقریبا غیرممکن است، اما کاربران ممکن است به دلیل گم کردن کلیدهای خصوصی و یا رمزهایشان پول خود را از دست بدهند.

صرافی های متمرکز مشهور درست به اندازه بانک‌ها امن هستند. به عنوان مثال صرافی معتبری نظیر بایننس با وجود هک خود سرمایه کاربران را از صندوق سرمایه ای که پیشتر تامین کرده بود پرداخت کرد.

باز کردن حساب در صرافی ها چگونه است؟

هر صرافی با توجه به اینکه در کدام کشور ایجاد شده است موظف است مقررات خود را با توجه به قوانین آن کشور تعبیه کند. بسیاری از این صرافی ها به دلیل مسایل قانونی کشورهایی که در تحریم آمریکا قرار دارند را جز تحریم های سایت خود قرار می دهند. به عنوان مثال بسیاری از صرافی ها مانند بایننس ایران را جز تحریم های خود قرار داده اند.

با این حال هر صرافی ای در دنیا حداقل به یک مدل تایید هویت برای تأیید اعتبار حساب نیاز دارد. البته می توان از صرافی ها بدون احراز هویت نیز استفاده کرد ولی امکان دسترسی به خدمات آن پلتفرم کم خواهد بود.

بسیاری از صرافی ها به کاربران اجازه می‌دهند بدون تایید هویت یک حساب کاربری را باز کنند، اما این حساب‌ها دارای محدودیت‌های واریز و برداشت از حساب هستند.

تایید هویت پایه به طور کلی نیاز به تصویری از گذرنامه یا کارت شناسایی کاربر دارد و این کار، تایید هویت دو مرحله‌ای یا ۲FA را فعال می کند. ۲FA در واقع احراز هویت دو مرحله ای است که دارای رمز عبور و یا گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) محرمانه است که هر سی ثانیه دوباره تولید می‌شود و هر بار که یک کاربر وارد حساب کاربری خود می شود، باید آن را وارد کند.

شهروندان ایرانی معمولا در اکثر صرافی ها تحریم می باشند و بهتر است از صرافی های معتبر ایرانی برای خرید و فروش استفاده کنند و یا اگر می توانند با استفاده از پاسپورت خویشاوندان مورد اعتماد خود در کشورهای دیگر در صرافی های خارجی ثبت نام کنند. البته باید مراقب مسائل امنیتی باشند و برای اتصال به چنین حساب هایی حتما از VPN یا VPS استفاده کنند.

دلیل اختلاف قیمت در صرافی های ارز دیجیتال چیست؟

صرافی های ارز دیجیتال با توجه به میزان عرضه و تقاضای مشتریان خود، کمی اختلاف قیمت بایکدیگر دارند. نرخ جهانی رمزارزها نیز از میانگین نرخ ها در صرافی های مختلف محاسبه و تعیین می شود. همانطور که گفتیم، قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و به همین عنوان، صرافی های بزرگ تر، قیمت های دقیق تر و واقعی تر مانند نرخ جهانی ارائه می دهند؛ البته، این اختلاف قیمتی که در صرافی ها وجود دارد، بسیار ناچیز است و آن قدر نیست که با خرید و یا فروش رمزارز سود و یا ضرر کنید؛ برای مثال، نرخ بیت کوین 1 تا 2 درصد در صرافی ها اختلاف دارد.

این اختلاف قیمت معمولا با آربیتراژ ( یعنی خرید از یک صرافی و فروش در صرافی دیگر ) از بین میرود یا اختلاف ها نزدیک به هم می شوند.

استفاده از صرافی در ایران

ما ایرانی‌ها چه کنیم؟

اگر به‌تازگی با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده باشید، احتمالاً تا اینجای مقاله به این سؤال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام و فعالیت کنید. برای ما ساکنان ایران که در دوران تحریم‌های بسیار سنگین زندگی می‌کنیم، معاملات ارزهای دیجیتال با محدودیت‌های زیادی همراه است، اما غیرممکن نیست.

هرکس ممکن است روش خاص خود را برای معاملات ارزهای دیجیتال داشته باشد، اما طبق تجربه، اغلب کاربران ایرانی از دو روش زیر برای معاملات ارزهای دیجیتال بهره می‌برند:

مراجعه به صرافی‌های ایرانی

صرافی‌های ایرانی برای اغلب ما بهترین نقطه شروع ممکن هستند. یعنی اگر در ابتدا فقط در کارت بانکی خود ریال داشته باشید، احتمالاً برای شروع بهترین کار این است که به یک سایت صرافی ایرانی مراجعه کنید.

اینکه می‌گوییم «احتمالاً» به این خاطر است که شرایط هر کس ممکن است متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، اگر شما اقوامی در خارج از کشور داشته باشید، شاید بتوانید با هزینه کمتری ریال خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنید. با این حال، به‌طور کلی و با توجه به تمام کاربران ایرانی، بهترین روش ممکن برای شروع کار، مراجعه به یک صرافی ایرانی است.

با ثبت‌نام در یک سایت صرافی ایرانی می‌توانید ریال خود را به بیت کوین و چند ارز دیجیتال مطرح دیگر تبدیل کنید.

متأسفانه در زمان نگارش این مطلب صرافی‌های ایرانی از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی نمی‌کنند و حجم معاملات بسیار کمی دارند. در حقیقت این صرافی‌ها برای معامله طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مناسب نیستند، اما برای افرادی که قصد داشته باشند فقط در بیت کوین، اتریوم و چند ارز دیجیتال شناخته‌شده دیگر سرمایه‌گذاری کنند، ثبت‌نام در یک صرافی ایرانی کفایت می‌کند و نیاز به صرافی‌های خارجی وجود ندارد.

به‌طور کلی حتی اگر بخواهید در سایت‌های خارجی معامله ارزهای دیجیتال را انجام دهید، بازهم احتمالاً گذر شما به صرافی ایرانی می‌خورد.

چگونه یک صرافی ایرانی معتبر پیدا کنیم؟

همین حالا کلمه «خرید بیت کوین» را در گوگل جستجو کنید، تا از تعداد بالای صرافی‌های ایرانی فعال متعجب شوید. طبق قاعده، وب‌سایت‌های صفحه اول و دوم گوگل همگی معتبر هستند، اما نباید تنها به نتایج گوگل اتکا کنید. برای اعتبارسنجی یک صرافی ایرانی اقدامات زیر می‌توانند برای شما مفید باشند:

  • از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید
    اگر بعد از طی همه مراحل فوق باز هم به نتیجه نهایی نرسیدید، از دوستان و آشنایانی که بیشتر با فضای ارزهای دیجیتال آشنایی دارند، برای تشخیص صرافی‌های معتبر کمک بگیرید
  • قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید
    با مقایسه قیمت صرافی‌ها با یکدیگر می‌توانید مناسب‌ترین قیمت را برای خرید یا فروش پیدا کنید. فراموش نکنید که قیمت نباید تنها معیار در نظر گرفته شود و قیمت بسیار مناسب ممکن است دامی از سمت کلاهبرداران باشد.
  • ظاهر صرافی را بررسی کنید
    صرافی‌های معتبر معمولاً اهمیت زیادی برای ظاهر و رابط کاربری سایت خود می‌دهند. بنابراین صفحات مختلف وب‌سایت‌ها را بررسی و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین هر قدر که یک صرافی معتبرتر باشد، تعداد مخاطبان آن نیز بیشتر است. رتبه الکسای (Alexa.com) وب‌سایت‌های صرافی (که برحسب بازدید صرافی است) هم می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.
  • با پشتیبانی سایت تماس بگیرید
    به بخش پشتیبانی سایت پیام دهید یا با آنها تماس بگیرید و سؤالات ابتدایی بپرسید. یک تیم حرفه‌ای و معتبر، مشتریان خود را به‌خوبی راهنمایی خواهد کرد.
  • به بخش «درباره ما» سر بزنید
    تمامی صرافی‌های معتبر، در بخشی تحت عنوان «درباره ما» تیم توسعه‌دهنده پلتفرم خود را معرفی می‌کنند. همچنین اغلب صرافی‌ها آدرس دفتر خود را بر روی سایت قرار می‌دهند.
  • به بلاگ صرافی سر بزنید
    بسیاری از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، در بخشی تحت عنوان «بلاگ» برای مخاطبان خود محتوای آموزشی تولید می‌کنند. بسیار بعید است که یک صرافی کلاهبردار چنین وقت و هزینه‌ای را برای کلاهبرداری صرف کند.
  • شبکه‌های اجتماعی را دست‌کم نگیرید
    تقریباً همه صرافی‌های معتبر، در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام فعال هستند. به صفحات آنها سر بزنید و نظرات سایر کاربران را درباره این صرافی‌ها بخوانید.

ویژگی های صرافی ارز دیجیتال

ویژگی های صرافی ارز دیجیتال

صرافی ها ویژگی های زیادی را برای معامله کنندگان ارز دیجیتال ارائه می دهند. برای استفاده از خدمات این پلتفرم های آنلاین شما ابتدا باید در آنها ثبت نام کنید. صرافی ارز دیجیتال برای کسانی که در این پلتفرم ها ثبت نام و احراز هویت (۲FA) می کنند قابلیت های زیادی را فراهم می کنند. یک صرافی می تواند به عنوان کیف پول برای دارایی های ارز دیجیتال عمل کنند. هر صرافی کیف پول خود را دارد که با ثبت نام در آنها کیف پول حساب شما ساخته می شود. البته امنیت کیف پول این اکسچنج ها همگی بالا نیست و قرار دادن دارایی در صرافی خیلی امنیت بالایی ندارد.

ویژگی اصلی و مهمی که صرافی ها ارائه می دهند خرید و فروش ارز دیجیتال است. شما همچنین می توانید از این پلتفرم ها برای ترید یا معامله استفاده کنید. می توانید در صرافی سفارش خرید (sell or buy order) یا حد ضرر (stop loss) انتخاب کنید و با انتخاب آنها صرافی به طور خودکار ارز شما را خرید یا فروش می کند.

می توان گفت صرافی های ارز دیجیتال اندکی شبیه به کارگزاری های بازار سنتی می باشند اما تفاوت های زیادی دارند. این صرافی ها ابتدا امکاناتی نظیر خرید و فروش ارز دیجیتال را برای معامله کنندگان تامین می کردند اما با گسترش این حوزه در حال حاضر صرافی های بزرگ قابلیت های زیادی را برای تریدرهای ارز دیجیتال فراهم کرده اند. ویژگی هایی نظیر معاملات مارجین و فرابورس(OTC) و قراردادهای آتی نیز برای در صرافی های بزرگ این حوزه وجود دارد.

معاملات مارجین یکی از انواع معاملات است که در آن با مقدار بسیار زیادی پول قرض گرفته شده از فرد دیگر بر اساس پولی که قبلا داشتید معامله انجام می‌شود.

فرابورس (OTC) معامله ای است که بین ماینرها یا سرمایه گذاران اولیه ارز دیجیتال محبوب شده است و مستقیما بین افراد علاقه مند صورت می گیرد و این معامله بدون نظارت صرافی ها انجام می شود. دفاتر OTC برای افرادی که مایل به فروش مقادیر زیادی کوین بدون متوصل شدن به صرافی می باشند محبوب است.

قراردادهای آتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال بدین صورت است که شما اقدام به خرید دارایی با قیمت آینده آن می کنید و سپس در زمانی که تعیین کرده اید پول خود را واریز می کنید و کوین خود را دریافت می کنید.

درآمد این صرافی ها از مقدار کارمزدی که بابت خدمات ارائه می دهند تامین می شود. در واقع برای هر کاری در صرافی شما باید کارمزد آن کار را پرداخت کنید.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که هر صرافی در این حوزه با توجه به کاربران خود ویژگی های خاصی را ارائه می دهند که با یکدیگر متفاوت می باشند.

انتخاب صحیح صرافی ارز دیجیتال

ویژگی های مورد نظر در هنگام انتخاب صرافی آنلاین ارز دیجیتال

از آنجایی که صرافی های ارز دیجیتال یکی از مهمترین بخش های بازار ارز دیجیتال را تشکیل می دهند و عدم مراجعه به آن ها برای سرمایه گذاران به منظور فعالیت در این بازار غیر ممکن بوده . همچنین به این دلیل که انتخاب صرافی ها معتبر آنلاین ارز دیجیتال در نحوه انجام معاملات فعالین بازار بسیار موثر می باشد لازم است تا در ادامه به ارائه ویژگی های مهم یک صرافی که افراد در هنگام انتخاب خود باید مد نظر قرار دهند اشاره شود  :

 امنیت و اعتبارمیزان امنیت و اعتبار یک صرافی ویژگی های بسیار مهم در انتخاب آن ها می باشد ، زیرا در صورتی که یک صرافی از امنیت یا اعتبار پایینی برخوردار باشد امکان از دست دادن دارایی ارز دیجیتال و کیف پول فرد سرمایه گذار بالا می رود .

صرافی های معتبر ایرانی معمولا دارای قوانین احراز هویت ( KYC ) و مبارزه با پولشویی ( AML ) می باشند .

 ارائه خدمات بیمه ای : ارائه خدمات بیمه ای مناسب و جبران خسارات احتمالی وارده به سرمایه گذاران بازار دیجیتال یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که کاربران در هنگام انتخاب صرافی های خارجی و ایرانی خود باید مورد توجه قرار دهند .

 میران کارمزد دریافتیمیزان کارمزد و یا حق کمیسیونی که صرافی ها برای ارائه خدمات خود دریافت می کنند بر اساس کیفیت خدمات ارائه شده توسط آن ها متفاوت بوده که کاربران با توجه به نوع فعالیت و میزان خدمات درخواستی خود به انتخاب آن ها می پردازند .

 تنوع دارایی های ارائه شده : صرافی های مختلف دارایی ها و رمز ارز های متفاوتی را با توجه به نوع فعالیت و خدمات ارائه شده خود تحت پوشش قرار می دهند بنابر این لازم است تا کاربران در هنگام انتخاب صرافی به دارایی ها و ارز های دیجیتال تحت پوشش آن توجه کامل داشته باشد .

 قیمتاز آنجایی که قیمت ارز های دیجیتال در صرافی های مختلف به دلیل حجم معاملات انجام شده در آن ، موقعیت و … متفاوت بوده و همچنین تاثیر بسیار مهم این تفاوت قیمت به ویژه در معاملات با حجم بالا سبب شده تا این عامل به یکی از ویژگی های مهم در انتخاب صرافی های ارز دیجیتال تبدیل شود.

و اما به طور خلاصه:

ویژگی بهترین صرافی ارز دیجیتال چیست؟

    1. امنیت بالایی داشته باشد.
    2. قرارداد های فیوچرز داشته باشد.
    3. صرافی‌که وریفای آن اجباری نباشد.
    4.  حجم معاملات بالا را پشتیبانی کند.
    5. بالا بودن تعداد معامله کوین‌ها و جفت ‌ارزها
    6. کیفیت و سرعت بالا در ارائه خدمات
    7. گستردگی رمز ارزها و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع
    8. راحت و آسان بودن ترید کردن ارزهای دیجیتال
    9. داشتن انواع تست‌های امنیتی و ارائه گواهی
    10. محبوبیت و اعتبار بالا در میان کاربران
    11. سرعت بالای پاسخگویی و پیگیری
    12. دفتر مرکزی مشخص و امکان ارتباط با آن
    13. مجهز بودن به ابزارهای حرفه‌ای مدیریت ریسک
    14. داشتن شبکه‌های اجتماعی متنوع و شفافیت در اطلاعات

صرافی ارز دیجیتال خارجی

صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی

تقریباً تمام پلتفرم‌های معاملاتی معتبر خارجی اعلام کرده‌اند که کاربران ساکن کشورهای تحت‌تحریم نمی‌توانند فعالیتی در این پلتفرم‌ها داشته باشند. با این حال، معامله‌گران ایرانی توانسته‌اند با روش‌هایی برخی محدودیت‌ها را دور بزنند. فراموش نکنید که در صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدودشدن حساب و بلوکه‌شدن دارایی‌ها وجود دارد.

در حال حاضر اغلب معامله‌گران ایرانی با تغییر آی‌پی خود از صرافی بایننس استفاده می‌کنند. این صرافی که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان است، از بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مطرح پشتیبانی می‌کند و بالاترین حجم معاملات را در بین تمام صرافی‌ها دارد. در مقاله «صرافی بایننس» می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد صرافی بایننس کسب نمایید.

ریسک تحریم را فراموش نکنید!

به‌جز بایننس، کاربران ایرانی از صرافی‌هایی مانند هوبی (Huobi)، کراکن (Kraken)، کوینکس (Coinex) و  کوکوین (Kucoin) هم استفاده می‌کنند، اما از نظر اعتبار به پای بایننس نمی‌رسند. در این صرافی‌ها هم ریسک بلوکه‌شدن دارایی‌ها به‌دلیل تحریم وجود دارد و به‌ علت اعتبار پایین‌تر نسبت به بایننس، ممکن است در صورت مسدودشدن برداشت از آنها بسیار دشوار باشد.

طبق نظر معامله‌گران ایرانی، بهترین روش برای شارژ حساب کاربری در صرافی‌های خارجی این است که ابتدا از صرافی ایرانی بیت کوین، تتر، لایت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را خریداری کنید و سپس با انتقال آن به صرافی خارجی حساب کاربری خود را شارژ کنید.

توجه کنید : برخی از صرافی های خارجی کیف پول های برخی از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را شناسایی کرده و آن ها را در بلک لیست خود قرار داده اند و اگر بدون علم و آگاهی از این صرافی های ایرانی به صرافی خارجی ارز دیجیتال منتقل کنید احتمال بلوکه شدن ارز دیجیتال شما بسیار زیاد است. سعی کنید در ابتدا در مورد صرافی ایرانی مورد نظر مطمئن شوید. به این صورت که برای تست یک مبلغ کمی ( برای مثال ۵ تتر ) جابجا کنید و اگر به کیف پول صرافی خارجی شما منتقل شد و توانستید از آن استفاده کنی، سپس مبالغ بالاتر را جابجا نمایید.

روند تبدیل و معامله ارزهای دیجیتال در صرافی‌های خارجی متمرکز تقریباً یکسان است.

صرافی‌های غیرمتمرکز هم می‌توانند یکی دیگر از گزینه‌های ما برای معامله ارزهای دیجیتال باشند. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، در صرافی‌های غیرمتمرکز معاملات مستقیماً از داخل کیف پول کاربران انجام می‌شود و صرافی به هیچ عنوان دسترسی یا کنترل به دارایی‌ها ندارد. البته این صرافی‌ها هم معایب و خطرات خاص خود را دارند و سعی نمایید به وسیله VPS از آن ها استفاده نمایید.

همچنین امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در داخل برخی کیف پول‌ها مانندتراست والت (Trust wallet)، اکسودوس (Exodus) و اتمیک والت (Atomic Wallet) هم وجود دارد، اما فراموش نکنید که به‌طور کلی هزینه و کارمزدهای تبدیل در کیف پول نسبت به صرافی‌ها به‌شدت بالاتر است و برای بلندمدت ممکن است توجیه اقتصادی وجود نداشته باشد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان کدامند؟

در اینجا بر اساس ترافیک ورودی، حجم تراکنش‌ها و نقدینگی لیستی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان تهیه کرده‌ایم:

  1. Binance
  2. Huobi Global
  3. Coinbase (Pro)
  4. Kraken
  5. Bithumb
  6. Bitfinex
  7. Bitstamp
  8. KuCoin
  9. FTX
  10. bitFlyer

متاسفانه به دلیل مشکلات مربوط به تحریم استفاده از خدمات بسیاری از این صرافی‌ها نیازمند انجام مراحل سخت و پیچیده‌ای است.

کارمزد صرافی های ارز دیجیتال

کارمزد صرافی های ارز دیجیتال

می توان گفت که تقریبا هیچ صرافی ارز دیجیتالی وجود ندارد که بدون کارمزد کار کند. صرافی ها برای تراکنش ها و معاملات مختلف هزینه ای از شما می گیرند. اما برای برخی این سوال پیش می آید که چرا باید کارمزد را پرداخت کنند و دلیل وجود کارمزد چیست ؟

باید بگوییم که کارمزد تراکنش ها نه تنها در حوزه ارز دیجیتال که در تمامی کارهای بانکی وجود دارد. برای مثال در عملیات انتقال پول به صورت کارت به کارت، همیشه مبلغی به عنوان کارمزد از حسابتان کسر می شود. این کارمزد در مبث ارز دیجیتال نیز وجود دارد. در ادامه انواع کارمزد های مختلف را شرح داده ایم.

دلیل وجود کارمزد تراکنش ها چیست؟

کارمزد تراکنش ها در ابتدا با هدف ممانعت از اضافه بار بر روی شبکه بیت کوین به وجود آمد. به همین دلیل “ساتوشی ناکاموتو” سازنده بیت کوین از سیستم Hashcash ایده گرفت و الگوریتم اثبات کار را شکل داد.

پس از گذشت تقریبا ۲ سال، یک توسعه دهنده ارز دیجیتال به نام “گاوین اندرسن” (Gavin Andresen) متوجه یک قانون سورس کد شد. این قانون حداقل کارمزد تراکنش، ۰.۰۱ بیت کوین را نیاز داشت. در آن زمان که بیت کوین قیمت چندانی نداشت، مسئله مهمی به نظر نمی رسید. با گذشت زمان و با افزایش ارزش دلار، تقاضا برای افزایش فضای بلاک نیز افزایش یافت. توسعه دهندگان بیت کوین با به روز کردن شبکه بیت کوین، این قانون را حذف کرده و فضای بلاک ها را نیز افزایش دادند.

کارمزد های تراکنش، چگونه کار می کنند؟

یکی از اصلی ترین انگیزه ماینر ها برای فعالیت، وجود کارمزد ها است. در بیت کوین معاملاتی که نسبت به دیگر تراکنش ها کارمزد بالاتری دارند، در اولویت ماینر ها قرار می گیرند. این تراکنش ها فضای بیشتری از بلاک را هم اشتغال می کنند. در این بین دیگر تراکنش های با کارمزد پایین یا تراکنش های بلاتکلیف در فضایی به نام استخر حافظه یا MEMPool قرار می گیرند.

آنها در این استخر ها منتظر می مانند تا توسط ماینر ها انتخاب شده و در بلاک بعدی قرار گیرند. در صورت پر شدن حافظه استخر، ماینر ها معاملات دارای کارمزد بیشتر را انتخاب کرده و در بلاک بعدی قرار می دهند. به همین دلیل است که برخی کاربران برای معاملات مهم و ضروری خود، کارمزد را بصورت دستی افزایش می دهند.

برای ارز دیجیتال ریپل هیچ ماینری برای تولید کوین های جدید آن وجود ندارد. به همین دلیل کارمزد این شبکه بسیار ناچیز است.

استیبل کوین هایی مثل تتر که به دلار آمریکا وابسته هستند نیز برای معاملات کارمزد نمی گیرند. یعنی در صورت انتقال دارایی بین دو حساب USDT یا دو کیف پول که توانایی ذخیره این کوین ها را دارد، هیچ کارمزدی در تراکنش اعمال نمی شود. اما برای تبدیل این ارز دیجیتال به ارز فیات باید کارمزد بپردازید.

هزینه های سپرده / برداشت

یکی از کار هایی که صرافی های ارز دیجیتال انجام می دهند، ترغیب کاربران خود به معامله ارز های خود با دیگر ارز ها است. در بیشتر موارد معامله گر باید کمیسیون واریز پول فیات را پرداخت کند. برای برداشت ها نیز به همین ترتیب است.

هزینه های شبکه بلاک چین

در تجارت ارز دیجیتال نباید شبکه بلاک چین را فراموش کنیم. در صرافی های غیرمتمرکز نیز، کاربران مجبور به پرداخت هزینه های شبکه هستند. ارز های دیجیتال و دارایی های دیجیتالی بر روی شبکه بلاک چین قرار دارند که بعضی از این شبکه ها بر مبنای الگوریتم اجماع اثبات کار فعالیت می کنند. بنابراین باید هزینه ای برای پاداش به ماینر ها پرداخت شود.

کارمزد تراکنش ارز دیجیتال

صرافی های متمرکز در معامله ارز دیجیتال به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده هستند. به همین دلیل برای معاملات انجام شده خود در سیستم عامل این صرافی ها باید کارمزد پرداخت کنید.

در بحث کارمزد معاملات ارز دیجیتال ۲ گروه مورد توجه هستند

  • بازار ساز ها (Market Makers)
  • گیرندگان بازار (Market Takers)

بازار ساز ها که تامین کنندگان نقدینگی هستند، تجاری هستند که سفارشی می دهند که به سرعت قابل اجرا نیست. اما گیرندگان بازار، با یک سفارش با قیمت بازار که می تواند به سرعت انجام شود، نقدینگی را از دفتر سفارش می گیرند. به همین دلیل بازار ساز کارمزد معاملاتی کمتری پرداخت می کنند در حالیکه گیرندگان بازار مجبور به پرداخت کارمزد بالاتری هستند.

علاوه بر این برخی صرافی های ارز دیجیتال مثل بایننس و هیوبی گلوبال و برخی دیگر از صرافی ها، توکن های مخصوص به خود دارند. اگر در معاملات خود از این توکن ها استفاده کنید، مقدار زیادی تخفیف در کارمزد معاملات شما اعمال می شود.

معاملات ارز دیجیتال بدون کارمزد

قبل از وارد شدن به حوزه ارز دیجیتال و معاملات آن، ابتدا باید در مورد بستر های معاملاتی مناسب اطلاعات کافی کسب کنید. باید تمام مشکلات را بسنجید. بسیاری از مشکلات ناشی از امنیت صرافی های ارز دیجیتال و هزینه های کارمزد معاملات است. حتی اگر یک صرافی وعده معامله ارز دیجیتال بدون کارمزد را داد، باید تمام جوانب آن را بررسی کنید و درباره مشکلات آن صرافی تحقیق کنید.

کارمزد معاملات ارز دیجیتال در بلاک چین

شبکه های بلاک چین معروف مختلفی وجود دارد که کارمزد های متفاوتی دارند. معمولاً هرچه قدرت پردازش تراکنش ها در طول یک ثانیه در یک بلاک چین بیشتر باشد، آن شبکه کارمزد کمتری دارد. به این معنا که هر چقدر کارایی یک شبکه بیشتر باشد، کارمزد معاملات آن شبکه کمتر می شود.

دو عامل موثر بر کارمزد ها اندازه تراکنش و تقاضای فضای بلاک است. بعضی از شبکه ها فقط می توانند مقدار محدودی از اطلاعات را در هر بلاک ذخیره کنند. به همین دلیل تعداد تراکنش هایی که ماینر می توانند شامل شوند محدود می شود. حال فرض کنیم کاربران مختلف و زیادی به طور همزمان شروع به انجام معامله کنند. در نتیجه تقاضا برای افزایش فضای بلاک بیشتر می شود و تراکنش های بیشتری هم در انتظار تایید هستند. بعضی مواقع این تقاضا به حدی زیاد می شود که دچار شلوغی بیش از حد شبکه شده و کارمزد ها ناپایدار می شوند و به صورت غیرقابل کنترلی افزایش می یابند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید
پیام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *